Lytinis auklėjimas
Lytinis auklėjimas – tai pedagoginės veiklos procesas, kurio metu siekiama ugdyti dorovines asmenybės savybes bei nuostatas, lemiančias teigiamą vienos lyties asmens požiūrį į kitą. Šio proceso pagrindinis tikslas – valios ugdymas.
Kaip žmogus iš prigimties yra linkęs siekti jėgos, turto, saugumo, taip lygiai jis turi stiprų linkimą pratęsti savo gyvybę, palikti po savo mirties jos dalį kituose individuose. Šis linkimas yra dažniausia nesąmoningas, tačiau kai kuriais laikotarpiais jo veikimas yra toks stiprus, kad jis pradeda vyrauti tarp kitų polinkių, įsigali žmogaus pergyvenimuose, ima žaloti dvasinę pusiausvyrą. Lytinis auklėjimas (grindžiamas valios ugdymo principu) ir siekia sunorminti šią fiziologinio gyvenimo sritį, šį žmogaus polinkį.
Specifinių žinių suteikimas (lytinis švietimas) neugdant valios bei nesistengiant padėti internalizuoti bendražmogiškąsias vertybes negali užtikrinti dorovingų santykių tarp lyčių ir tampa per ankstyvo lytinio smalsumo priežastimi. Tam yra reikalingas lytinis auklėjimas, kuris pirmiausia yra „valios pedagogika“.
Pedagogiškai tikslingas lytinio auklėjimo (grindžiamo valios ugdymo principu) ir lytinio švietimo (grindžiamo žinių teikimo principu) derinimas laiduoja visavertį lytinį ugdymą, kurio svarbiausias tikslas „duoti jaunimui pagal jo subrendimą teisingą lyties dalykų sampratą ir padėti jam apvaldyti jame bundantį bei bręstantį seksualinį polinkį“
Lytinis auklėjimas prasideda šeimoje ir už jį visų pirma yra atsakingi tėvai. Lytinis ugdymas mokykloje turėtų būti natūrali lytinio auklėjimo tąsa.
Lytiškumo ugdymas
Lytiškumo ugdymas – specializuotas procesas, kuriuo siekiama padėti ugdytiniui suvokti, priimti kaip asmeninį gėrį ne tik savo lytį, bet ir kitos lyties asmenį kaip lygiavertį sau ir išreikšti savo specializuotą lytiškumą viso gyvenimo kūryboje ir darnia skirtingų lyčių asmenų bendryste.
Lytiškumo ugdymo siekis – savo prigimtinio lytinio tapatumo suvokimas, atsakingas lytinis elgesys, reiškiantis gebėjimą valingai ir motyvuotai pasirinkti sau ir kitam asmeniui saugiausią (fizine ir psichine prasme) lytinį elgesį, apimantį pagarbą sau ir kitam asmeniui, rizikingo lytinio elgesio pasekmių suvokimą.
Lytinis ugdymas ir lytiškumo ugdymas paauglystės laikotarpiu yra glaudžiai susiję, tačiau netapatūs procesai. Lytinis ugdymas siekia ugdytiniui padėti suvaldyti lytinį potraukį ir išsiugdyti susivaldymo dorybę, lytiškumo ugdymas – sėkmingai pasiektas lytinis tapatumas (moteriškumas ir vyriškumas) ir darnūs, pagarbūs santykiai tarp skirtingų lyčių asmenų.
Lytiškumo ugdymas
Lytiškumo ugdymas – specializuotas procesas, kuriuo siekiama padėti ugdytiniui suvokti, priimti kaip asmeninį gėrį ne tik savo lytį, bet ir kitos lyties asmenį kaip lygiavertį sau ir išreikšti savo specializuotą lytiškumą viso gyvenimo kūryboje ir darnia skirtingų lyčių asmenų bendryste.
Lytiškumo ugdymo siekis – savo prigimtinio lytinio tapatumo suvokimas, atsakingas lytinis elgesys, reiškiantis gebėjimą valingai ir motyvuotai pasirinkti sau ir kitam asmeniui saugiausią (fizine ir psichine prasme) lytinį elgesį, apimantį pagarbą sau ir kitam asmeniui, rizikingo lytinio elgesio pasekmių suvokimą.
Lytinis ugdymas ir lytiškumo ugdymas paauglystės laikotarpiu yra glaudžiai susiję, tačiau netapatūs procesai. Lytinis ugdymas siekia ugdytiniui padėti suvaldyti lytinį potraukį ir išsiugdyti susivaldymo dorybę, lytiškumo ugdymas – sėkmingai pasiektas lytinis tapatumas (moteriškumas ir vyriškumas) ir darnūs, pagarbūs santykiai tarp skirtingų lyčių asmenų.
Lytiškumo ugdymo programos mokykloje
Lytiškumo ugdymas Bažnyčioje
Lytiškumo ugdymas bažnyčioje siekia užtikrinti, kad vaikai ir jaunimas būtų supažindinami su lytiškumo temomis pabrėžiant Dievo pašaukimą į santuoką tarp vyro ir moters pagrįsta abipuse meile ir pagarba, atvirai priimant naujos gyvybės sukūrimo dovaną.
Švietimo sistemai šiandien siūlomos ir diegiamos paauglių lytinio švietimo programos pagrįstos pažiūra į žmogų kaip į „biologinį ar socialinį konstruktą“. Jos iškreipia lytiškumo esmę ir ne tik nedera su ugdymo tikslais, kurių siekis kiekvieną jaunuolį išugdyti doru, atsakingu žmogumi, bet tampa papildomu neatsakingos lytinės elgsenos skatuliu. Lytinis švietimas ir jo propaganda – tai vienas didžiausių moralinių ir dvasinių iššūkių, su kuriuo šiandien susiduria katalikai visose šalyse.
Siekiant užtikrinti Katalikų Bažnyčios mokymu apie žmogaus lytiškumą, jo ugdymą ir šeimos misiją paremtą lytiškumo ugdymą yra parengtos KATALIKIŠKOS LYTIŠKUMO UGDYMO GAIRĖS
Gairės yra skirtos visiems ugdytojams, dirbantiems jaunimo katalikiškojo ugdymo (tiek formaliojo, tiek neformaliojo) srityje, taip pat tėvams katalikams.
Gaires parengė: Santuokos ir šeimos studijų centras, KTF, VDU Nacionalinė katalikiškųjų mokyklų asociacija Lietuvos šeimos centras
Gairės patvirtintos Lietuvos Vyskupų Konferencijos 2009 m. gruodžio 30 d.
Lytiškumo ugdymo programos Bažnyčioje:
- Esi vertas daugiau
- Lytiškumo ugdymas sutvirtinamųjų programoje (informacija ruošiama)
Lytiškumo ugdymo programos Bažnyčioje:
- Esi vertas daugiau
- Lytiškumo ugdymas sutvirtinamųjų programoje (informacija ruošiama)